top of page

Waarom duurzaam denken de toekomst is

Als ondernemer kunnen we ons bedrijf vormgeven zoals we dat zelf willen.

Waarom zouden we er dan niet voor kiezen om positieve impact te maken en iets creëren dat goed is voor mens en planeet en niet alleen voor winst en opbrengst ten koste van alles en iedereen?


ree

Is duurzaam niet overroepen?

Duurzaam wordt inderdaad af en toe een wat holle term, want hij wordt te pas en te onpas gebruikt, ook door bedrijven die niet super duurzaam zijn, maar zich wel al te gemakkelijk dit label opkleven.


Toch blijft het belangrijk om te streven naar een zo duurzaam mogelijke manier van ondernemen, want enkel zo kunnen we van onze toekomst - en die van de generaties achter ons - iets maken met een langere houdbaarheidsdatum en een grotere sociale- en ecologische impact.


Noem het dan misschien niet duurzaam, maar toekomstgericht, impactvol of een positieve verandering.


Buiten de lijntjes kleuren vergt lef en doorzettingsvermogen, maar het geeft je uiteindelijk een veel beter gevoel.

Hoe denken als een changemaker?

Grote veranderingen komen niet vanzelf, maar vereisen het nodige denkwerk en het lef om de dingen anders te gaan doen.


Maar waar kan je dan als ondernemer het verschil maken?

Op ecologisch vlak.

Wanneer je producten verkoopt of ontwikkelt:

  • Begin dan eerst met de materialen waaruit deze gemaakt worden even onder de loep te nemen. Zijn deze ecologisch, recycleerbaar, herstelbaar, …

  • Kijk ook naar de CO2 uitstoot van je product, vanaf het maken tot het vervoeren.

  • Ook de verpakkingen spelen een belangrijke rol. Laat je bijstaan door een ontwerper die gespecialiseerd is in ecologisch ontwerp. Die zal jou zeker een leuk, maar doordacht ontwerp kunnen leveren, waardoor jouw product er wel uitspringt en tegelijk vriendelijk is voor de planeet.

Lever je vooral diensten? 

  • Kijk dan even naar jouw digitale voetafdruk:

Verwijder oude, niet meer gebruikte accounts, ruim regelmatig je bestanden en je mailbox (in- en outbox) uit, zodat je minder ruimte inneemt op allerlei servers en in de cloud, want cloud centers hebben een super grote CO2-uitstoot.

  • Beperk je gebruik van ai, want ook de giga datacenters die de ai verwerken zijn super vervuilers en vaak dus niet zo goed voor mens en planeet.Meer hierover in een volgende blog…


Op menselijk, humaan vlak:

  • Betaal je personeel een eerlijk loon en behandel hen met respect.

  • Werk eens samen met een maatwerkbedrijf.

  • Betrek je personeel in de zaak en laat hen mee de duurzame missie uitdragen.


Op economisch vlak (want je runt natuurlijk nog steeds een bedrijf he)

  • Zoek naar ‘nieuwe’ businessmodellen, zoals ‘Product as a Service’ of ‘Repair as a Service’.

  • Kijk naar nieuwe bestedingen van de winsten, door ze bijvoorbeeld een deel te geven aan goede doelen of milieuprojecten.

  • Vraag de juiste, eerlijke prijs voor je producten en leg in al je communicatie glashelder uit waarom iets kost wat het kost (kwalitatieve basismaterialen, eerlijke lonen naar werk, producten die kwalitatiever zijn en dus langer meegaan, …).


Durf te veranderen!

Buiten de lijntjes kleuren vergt lef en doorzettingsvermogen, maar het geeft je uiteindelijk een veel beter gevoel.

Niemand zegt dat de manier waarop we de dingen nu al zo lang doen de enige en juiste manier is. We kunnen echt wel anders ondernemen, binnen de grenzen van onszelf en de planeet.

Want zeg nu zelf, de maatschappij waar we nu in leven schreeuwt toch gewoon om verandering, niet?


 
 
 

Opmerkingen


WAAR KAN JE
MIJ VINDEN?

Stationstraat 110

9170 Sint-Gillis-Waas

GSM: 0477 27 99 69

mail: corinne@cocografie.be

BE0454 083 328

WANNEER / HOE
KAN JE MIJ BEREIKEN?

Telefonisch:
Ma - Vr: 08.30u - 19.30u
Per mail:

Ma - Za: doorlopend

(ik antwoord zo snel mogelijk)

HEB JE NOG VRAGEN?

CONNECTEREN?

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn

© 2022 by COCOgrafie - Corinne Delreux

bottom of page