Waarom zou je bewust ondernemen?
- Corinne Delreux
- 5 feb
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 23 jul
Ondernemen met bewustzijn of Conscious Business is de weg vooruit voor mens en planeet. Door steeds hetzelfde te blijven doen worden de grote uitdagingen van vandaag niet opgelost. Maar hoe pak je het dan best wel aan?

Wat is bewust ondernemen?
Eenvoudig uitgelegd is het ondernemen met oog voor menselijk welzijn en milieu.
Je staat met andere woorden met een zekere empathie in je bedrijf en je let er op dat wat je op de markt brengt zo weinig mogelijk of geen schade aanricht aan het milieu?
Hiervoor bekijk je niet alle stukjes van je bedrijf apart, maar je hebt oog voor het volledige plaatje, van marketing over productie en logistiek en ook het omgaan met je medewerkers en leveranciers en je impact op de omgeving.
Dit gaat verder dan wat zou moeten van de wet- en regelgeving. Het gaat om jouw effect op de buitenwereld.
Bewuste bedrijven herschrijven de betekenis van groeien, door waarde te creƫren voor werknemers, klanten, de gemeenschap en de planeet.
Is bewust ondernemen interessant?
Uit onderzoek is gebleken dat inzetten op een duurzaam businessmodel op termijn veel meer oplevert.
Gelukkige medewerkers leveren nu eenmaal meer arbeid en dus meer omzet en minder CO2-uitstoot zorgt voor een beter milieu en een grotere biodiversiteit.
Voor wie is dit niet interessant?
Om een bewuste strategie te ontwikkelen heb je tijd nodig, dus dit soort van ondernemen is niet voor kortetermijndenkers.
Wanneer je investeerders hebt die een snelle Return on Investment willen, zal dit gedachtegoed niet in goede aarde vallenā¦
Hoe begin je hier aan?
Het beste is om even te kijken naar wat je al hebt en van daaruit te vertrekken.
Check je vier pijlers: purpose, leiderschap, cultuur/management en stakeholderinclusie.
De meest voor de hand liggende pijler om mee te starten is de purpose of het āhogere doelā.
Maak je doel zo helder mogelijk en ga van daaruit je andere pijlers bekijken en aansturen.
Probeer ook los te komen uit het oude gedachtegoed, waarin vooral groei en het bedienen van stakeholders centraal staan.
In dit businessmodel gaat het vooral over bijdragen aan de samenleving, duurzaam ondernemen Ʃn alle belanghebbenden hierin betrekken.
Werk in leiderschap op compassie, samenwerking en empowerment en maak geen slappe beslissingen meer ten koste van natuur en leefomgeving.
Maak een soort holistische studie van je bedrijf en bekijk alles vanuit verschillende invalshoeken.
Is dit makkelijk?
Duurzaam en bewust ondernemen gebeurt niet van vandaag op morgen, maar het is een proces waar jij, je bedrijf en je medewerkers allemaal deel van kunnen uitmaken.
Iedereen meekrijgen in verandering zal ook niet zonder weerstand gaan en het vraagt de nodige inspanningen om het hele plaatje zo compleet mogelijk te maken.
Conclusie:
Duurzaam ondernemen is the Way Forward voor een toekomstig Business Model, waarin mens en milieu centraal staan.
Enkel zo kunnen we werken aan een betere toekomst en een groter welzijn voor werkgever en werknemer.
Opmerkingen